Zamierzenia kształcąco-wychowawcze

dzieci 3, 4, 5 -letnie

Zamierzenia kształcąco-wychowawcze

dzieci 5, 6-letnie


GRUDZIEŃ 2019

GRUDZIEŃ 2019

DZIECI 3-4 -LETNIE
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Dostrzeganie w krajobrazie zmian charakterystycznych dla zimy.
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.
- Rozwijanie umiejętności reagowania na zmianę dynamiki.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
- Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.

DZIECI 5-LETNIE
- Integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
- Odpowiadanie na pytanie i formułowanie własnych.
- Uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami.
- Zapoznanie z oznakami nowej pory roku.
- Dostrzeganie cykliczności dni tygodnia.
- Poznanie nazw sportów zimowych.
- Ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.
- Zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
- Rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli.
- Utrwalanie znajomości swojego adresu zamieszkania.
- Wyodrębnianie sylab w słowach.
- Wyodrębnianie w słowach głosek początkowych ( w nagłosie).

TEMATYKA
1. PROJEKT PRZYJAŹŃ
2. ZBLIŻA SIĘ ZIMA
3. IDĄ ŚWIĘTA

- kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci
- uświadamianie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń
- uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka
- kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami
- kształtowanie właściwych reakcji w sytuacjach trudnych - nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych
- integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych
- odpowiadanie na pytania i formułowanie własnych
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w trakcie konfliktów rówieśniczych
- rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemnych/nieprzyjemnych) towarzyszących różnym sytuacjom
- rozwijanie koncentracji uwagi i mowy
- zapoznanie z oznakami nowej pory roku
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
- rozwijanie umiejętności liczenia
- dostrzeganie cykliczności dni tygodnia
-wykonywanie uproszczonych kroków walca
- wykorzystanie w pracy różnych materiałów
-poznawanie nazw sportów zimowych
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych
-badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu
- ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu
- zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli
- zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom
- utrwalanie swojego adresu zamieszkania.


Tematyka:
1. Projekt: Przyjaźń.
2. Idzie zima ze śniegiem.
3. Idą święta.


LISTOPAD 2019
DZIECI 3-4 - LETNIE
- Zwracanie uwagi na różnorodność zabudowy, dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie domów.
- Kształtowanie u dzieci świadomości posiadania praw i obowiązków.
- Wdrażanie do dbania o własne zdrowie.
- Propagowanie zdrowego żywienia.
- Utrwalenie znajomości numeru alarmowego.
- Kształtowanie nawyków higienicznych.
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
- Wzbogacenie wiedzy o dinozaurach, budzenie zainteresowania historią Ziemi.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania. przedmiotów ze względu na jakość (np. barwa, wielkość).
- Utrwalanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania dotyczące wybranego utworu.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.

DZIECI 5- LETNIE
- Zwracanie uwagi na architekturę, dostrzeganie różnic i podobieństw w wyglądzie domów.

- Poznawanie wiadomości o wybranych domowych urządzeniach elektrycznych.
- Poznawanie zwyczajów niektórych zwierząt domowych.
- Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
- Zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka.
- Przybliżenie dzieciom zjawiska przewodnictwa cieplnego.
- Zachęcanie do zdrowego stylu życia.
- Uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu.
- Uświadomienie konieczności, szukania pomocy u lekarza w czasie choroby.
- Poznanie nazw i wyglądu wybranych dinozaurów.
- Poszerzenie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego.
- Rozwijanie umiejętności liczenia, klasyfikowania i szeregowania.
- Dostrzeganie i kontynuowanie rytmu.
- Wyodrębnianie sylab w słowach.
- Wyodrębnianie w słowach głosek początkowych ( w nagłosie).
- Wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych i zabawach.

TEMATYKA
1. MÓJ DOM
2. MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI
3. MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO
4. JAK WYGLĄDAŁ ŚWIAT PRZED MILIONAMI LAT

LISTOPAD 2019
- rozwijanie umiejętności liczenia i szeregowania,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- określanie miejsca spółgłoski t w słowie, zapoznanie z literą t: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- dostrzeganie i kontynuowanie rytmu,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- sprawne reagowanie na sygnały – słowne i muzyczne,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- poznawanie wiadomości o wybranych urządzeniach elektrycznych,
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zwyczajów kotów i psów,
- rozwijanie narządów artykulacyjnych,
- ćwiczenia drobnych ruchów rąk,
- poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
-wykorzystywanie w pracy materiałów odpadowych,
- poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego,
-uświadamianie dzieciom ich praw
- utrwalanie poznanych liter,
- poznawanie cech trójkąta,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
- wprowadzenie znaków: równości, mniejszości, większości,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- utrwalenie kroku poloneza,
- przybliżanie zjawiska przewodnictwa cieplnego,
- poznawanie materiałów, które przewodzą ciepło,
- zapoznanie z Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka.
- zachęcanie do zdrowego stylu życia,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zachęcanie do dbania o czystość,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie aparatu głosowego,
- zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
- przestrzeganie zasad higieny podczas wykonywania kanapek,
- uwrażliwianie dzieci na sytuacje, które nie sprzyjają bezpieczeństwu,
- uświadamianie konieczności szukania pomocy u lekarza w czasie choroby,
- zachęcanie do dbania o zęby,
- poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,

Tematyka:
1.Mój dom.
2.Moje prawa i obowiązki.
3.Moje zdrowie i bezpieczeństwo.
4.Jak wyglądał świat przed milionami lat.

PAŹDZIERNIK 2019

PAŹDZIERNIK 2019

DZIECI 3-4 -LETNIE
- Poznawanie wybranych owoców i warzyw.
- Zapoznanie ze sposobem przygotowania się wybranych zwierząt do zimy.
- Poznanie pochodzenia i wykorzystania wełny.
- Zapoznanie z etapami powstawania mąki.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
- Nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną.
- Podawanie imion mamy, taty, brata, siostry.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość(np. barwa, wielkość).
- Utrwalanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania dotyczące wybranego utworu.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

DZIECI 5-LETNIE
- Rozpoznawanie owoców za pomocą: dotyku, smaku, wzroku, węchu.
- Rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części.
- Poznanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy.
- Poznanie niektórych produktów otrzymanych z gliny i piasku.
- Poznawanie pochodzenia i wykorzystania wełny.
- Poznanie sposobu otrzymywania sera, papieru.
- Poznanie pogody, która jest późną jesienią.
- Zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody.
- Budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom.
- Określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny.
- Poznawanie właściwości magnesu.
- Wyodrębnianie sylab w słowach.
- Wyodrębnianie w słowach głosek początkowych ( w nagłosie).
- Wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych i zabawach.
- Rozwijanie umiejętności liczenia .

TEMATYKA
1. IDZIE JESIEŃ…PRZEZ OGRÓD I SAD
2. IDZIE JESIEŃ…DO ZWIERZĄT
3. CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY
4. IDZE JESIEŃ Z DESZCZEM
5. MOJA RODZINA

-rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
- poznawanie litery o – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
-wprowadzenie pojęć: spółgłoska, samogłoska,
-poznawanie cech kwadratu,
-rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
-odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 1,2
-rozwijanie sprawności fizycznej,
-rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
-poznawanie sposobów przygotowania warzyw i owoców na zimę.
- poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
- odkrywanie litery a – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
-poznawanie zapisu cyfrowego liczby 3,
- utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.
- zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,
-odkrywanie litery m – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
-utrwalanie poznanych liter,
-poznawanie sposobu otrzymywania sera,
-poznawanie zwierząt: owcy i barana,
-poznawanie pochodzenia wełny,
-poznawanie sposobu otrzymywania papieru,
-poznawanie pogody późną jesienią,
-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
-rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
-poznawanie cech prostokąta,
-utrwalanie poznanych figur,
-zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
-rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
-poznawanie zjawisk przyrodniczych,
-poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie,
-budzenie szacunku dla rodziców za to, co dają dzieciom,
-rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
-poznawanie litery i: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej; utrwalanie poznanych liter,
-utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur,
-rozwijanie umiejętności liczenia,
-poznawanie zapisu cyfrowego liczby 4,
-wykorzystanie w pracy materiałów odpadowych,
-poznawanie właściwości magnetycznych magnesu,
-budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
-rozwijanie słuchu fonematycznego,
-podawanie cech rodziców,
-rozwijanie sprawności fizycznej
-rozwijanie sprawności manualnej


Tematyka:
1.Idzie jesień… przez ogród i sad.
2.Idzie jesień... do zwierząt.
3.Co z czego otrzymujemy.
4.Idzie jesień… z deszczem.
5.Moja rodzina.


WRZESIEŃ 2019

WRZESIEŃ 2019

DZIECI 3-4 -LETNIE
- Poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy.
- Nazywanie przedmiotów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.) i ich kolorów.
- Rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego wśród innych znaczków.
- Przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.
- Określanie, na podstawie dwóch obrazków, co zdarzyło się wcześniej, a co później.
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
- Uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych oraz w zabawach z elementem naśladownictwa.
- Poznawanie zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach (pod opieką osoby dorosłej).
- Określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w bliskim otoczeniu przedszkola.
- Gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody.
- Wyodrębnianie obiektów do liczenia; określanie ich ilości: dużo, mało.

DZIECI 5-LETNIE
- Przedstawianie się, opisywanie swojego wyglądu, podawanie cech fizycznych swojego ciała: płeć, wiek, kolor oczu, włosów.
- Podawanie wiadomości o sobie, dotyczących ulubionej zabawki; określanie swoich zainteresowań.
- Nazywanie części ciała.
- Ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.
- Rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała.
- Rozumienie znaczenia zmysłów w życiu człowieka.
- Formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach.
- Rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych.
- Ustalenie zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu. - - - Zachęcanie do zgodnego współdziałania w zabawie.
- Poznawanie numerów alarmowych: 999, 998, 997 i 112.
- Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicach (pod opieką osoby dorosłej). 
- Poznawanie wybranych znaków drogowych.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
- Rozpoznawanie drzew po liściach i owocach. Gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody.
- Wyodrębnianie sylab w słowach.
- Rozpoznawanie i nazywanie figury geometrycznej – koła.

TEMATYKA
1. TO JESTEM JA
2. MOJA GRUPA
3. MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
4. IDZIE JESIEŃ…PRZEZ LAS, PARK

- zachęcanie do poznawania kolegów i koleżanek z grupy,
rozwijanie mowy,
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci poprzez poznawanie przedszkola,
- zwracanie uwagi na wygląd i wyposażenie przedszkola,
- dostrzeganie podobieństw między dziećmi a ich rodzicami,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- poznawanie ważniejszych regionów Polski,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- umuzykalnianie dzieci,
- poznawanie narządów zmysłów,
- utrwalanie nazw części ciała,
- poznawanie różnych stanów emocjonalnych.
- rozwijanie mowy, kreatywności i orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie pojęć: przygrywka, zwrotka, refren,
- umuzykalnianie dzieci,
- dekodowanie obrazków – tworzenie kontraktu grupowego, przygotowanie do nauki czytania,
- poznawanie innych niż dotychczas zasad zachowania się w grupie.
- poznawanie zasad ruchu drogowego,
- rozpoznawanie pasów, sygnalizacji świetlnej,
- zapoznanie z kołem,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy – wielkości,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wyrabianie reakcji na przerwę w muzyce,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi.
- zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym – parkiem,
- poznawanie oznak nowej pory roku – jesieni,
- rozwijanie mowy, utrwalanie oznak jesieni,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wyobraźni,
- utrwalanie kolorów jesieni,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- obrazowanie tekstu piosenki ruchem,
- rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników głównych i liczebników porządkowych w zakresie sześciu,
- poznawanie przedstawicieli grzybów: jadalnych i trujących,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie mowy i pamięci.

Tematyka:
1.To jestem ja
2.Moja grupa
3.Moja droga do przedszkola
4.Idzie jesień... przez las, park