MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA I ŻYCZLIWOŚCI
Idea Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF:
W tym szczególnym dniu dzieci na całym świecie jednoczą się i podejmują wiele działań w imieniu swoich rówieśników – tych, których prawa często są łamane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem.
To okazja, aby z jednej strony w sposób pozytywny i radosny uświadamiać wszystkim, że prawa dziecka są ważne i każde dziecko powinno móc z nich korzystać, z drugiej strony to dzień okazywania solidarności i wsparcia wszystkim tym dzieciom na świecie, których prawa są naruszane.
Realizując ww. działania 20 listopada 2024 r. dominowały w naszej szkole dwa kolory: niebieski – symbolizujący Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF oraz żółty – związany z Dniem Życzliwości.
Podczas spotkań z klasami O-3 , a potem 4-8 zadałyśmy dzieciom, uczniom sporo pytań, m.in.: ,,Co to znaczy , że dziecko ma prawa? Jakie prawa dziecka znacie? Jak je rozumiecie ? Co to jest życzliwość ? Co mają ze sobą wspólnego prawa dziecka i życzliwość ?”. Poprosiłyśmy także, aby każdy powiedział coś miłego, życzliwego drugiej osobie. Czy to było łatwe zadanie ? Jak myślicie ?
Jednym z praw zawartych w Konwencji Praw Dziecka ( uchwalonej 35 lat temu) jest to mówiące o ochronie dziecka przed wszelkimi formami przemocy, także tej ze strony rówieśników. Bo zachowaniem przemocowym może być nie tylko uderzanie, popychanie itp., ale też wyśmiewanie, poniżanie, zastraszanie, izolowanie, kogoś np. W klasie. Na co dzień brakuje niektórym tej odrobiny życzliwości wobec siebie, a przecież to naprawdę nie wymaga wielkiego wysiłku.
Dziękujemy szczególnie dzieciom z klas 1-3, które bardzo aktywnie uczestniczyły w dzisiejszym spotkaniu, miały sporo wiedzy i swoich przemyśleń, chętnie się nimi dzieliły. Dziękujemy Klaso 5 za piosenkę ,;We are the world we are the children”. Dziękujemy naszej niezawodnej ekipie technicznej z kl.8. Wszystkim dziękujemy za wykonane w klasach z wychowawcami łańcuchy życzliwości.
Mamy nadzieję, że każdy z obecnych wyniósł jakieś refleksje z tego spotkania; dla nas jako prowadzących to było ważne i cenne doświadczenie.
Natasza Kula I Aleksandra Czech